Narasta problem rozliczenia wcześniej spłaconych kredytów konsumenckich
Problemy zgłaszają klienci, którzy spłacili kredyt konsumencki przed pierwotnie planowanym terminem, np. w ciągu roku, a nie dwóch lat. W takiej sytuacji, kredytodawca powinien proporcjonalnie obniżyć i zwrócić wszystkie koszty takiego kredytu, w tym prowizje i opłaty przygotowawcze. Takie stanowisko zajmował Rzecznik Finansowy od początku swojej działalności. Potwierdził je również Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku z 11 września 2019 r. w sprawie
C-383/18 (dalej również jako wyrok TSUE).
W tym tygodniu Rzecznik opublikował swoje stanowisko w sprawie rozliczeń przy wcześniejszej spłacie kredytu konsumenckiego i oczekuje, że podmioty rynku finansowego dostosują swoją praktykę do stanu zgodnego z prawem.
Treść stanowiska
- Obserwujemy rosnącą liczbę wniosków o interwencje Rzecznika Finansowego, w sprawach o rozliczenie prowizji przy wcześniejszej spłacie kredytu - powiedział dr hab. Mariusz Golecki, Rzecznik Finansowy.
- Jeśli dynamika zanotowana w I półroczu 2020 utrzyma się w dalszej części roku, do końca tego roku będziemy mieli około 5 tys. wniosków dotyczących tego problemu. To wskazuje potrzebę podjęcia bardziej intensywnych działań systemowych w celu rozwiązania tych kwestii – dodał.
- Z analizy skarg napływających do nas wynika, że praktyki niektórych kredytodawców w rozliczeniu prowizji przy wcześniejszej spłacie są nieprawidłowe. Spodziewamy się w najbliższym czasie zwiększenia liczby spraw, w których kredytobiorcy wstąpią na drogę postępowania sądowego w tym zakresie. Rzecznik Finansowy będzie wspierał konsumentów – mówi dr hab. Mariusz Golecki, Rzecznik Finansowy.
Ze skarg, które trafiają do Rzecznika Finansowego wynika również, że niektóre podmioty wyprowadziły szczególne i niejasne zasady rozliczeń. Przykładowo, uznają, że proporcjonalny zwrot prowizji jest należny konsumentowi tylko w przypadku umów zawartych po dniu 11 września 2019 r. tj. po dniu ogłoszenia wyroku TSUE. Niektóre z podmiotów przyjęły praktykę, że co do zasady uwzględniają roszczenia konsumentów dotyczące zwrotu części prowizji, ale tylko dla umów, które zostały zawarte po dniu 16 maja 2016 r. (wydanie wspólnego stanowiska przez RF i Prezesa UOKiK).
Zdaniem Rzecznika, stosowane przez niektóre podmioty rynku finansowego praktyki mogą naruszać zbiorowe interesy konsumentów w rozumieniu ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Praktyki takie podlegają ocenie Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który może wydać decyzję uznającą taką praktykę za naruszającą zbiorowy interes konsumentów z dalszymi konsekwencjami.
Uważasz, że Twój bank lub ubezpieczyciel postępuje nieuczciwie?
A może czujesz się pokrzywdzony przez instytucję finansową, ale nie wiesz jakie są Twoje uprawnienia? Skonsultuj się z ekspertami Rzecznika Finansowego. Służą pomocą w czasie dyżurów telefonicznych i udzielają odpowiedzi na zapytania e-mailowe. Podpowiedzą Ci, co możesz zrobić dalej w danej sprawie.
Tel. 22 333 73 28 – dyżur telefoniczny ekspertów z zakresu ubezpieczeń gospodarczych, w szczególności ubezpieczeń komunikacyjnych (OC, AC, assistance), na życie, NNW, domów i mieszkań, turystyczne, kredytów, małych i średnich przedsiębiorstw, rolnych etc.
Tel. 22 333 73 25 – dyżur telefoniczny ekspertów z zakresu problemów z bankami i na rynku kapitałowym.
Tel. 508 810 370 – dyżur telefoniczny ekspertów dla członków Otwartych Funduszy Emerytalnych, uczestników Pracowniczych Programów Emerytalnych oraz osób korzystających z indywidualnych kont emerytalnych.
Poradę eksperta można uzyskać również drogą e-mailową pisząc na adres: porady@rf.gov.pl